terugkoppeling gebouw 2019-3

Klanttevredenheid, illustratie Maaike van den Akker

In dit BiebPanelonderzoek staat het gebouw van de bibliotheek centraal, met als hoofdvraag: hoe kan de bibliotheek zorgen dat leden zich meer thuis voelen in hun vestiging en wat is de toegevoegde waarde van het delen van een pand met andere organisaties?

Leden voelen zich welkom in hun bibliotheekvestiging

Negen van de tien leden van dbieb voelen zich welkom in hun bibliotheekvestiging en zeven van de tien panelleden vinden dat de bibliotheek uitnodigt om er vaak te komen en er langere tijd te verblijven. Gezellige en rustige zithoekjes, een betere collectie-indeling en gezellige horeca nodigen uit tot een langer verblijf.

Leden uit de Centrale Leeuwarden geven aan dat er meer licht mag zijn en dat de indeling in het algemeen overzichtelijker kan. Ook geeft men aan dat het erg warm kan zijn in de bibliotheek (vooral in de zomer) en dat de tijdschriften van de horeca gescheiden mogen worden.

Leden zijn tevreden over de locatie, leden op het platteland zijn vaker tevreden dan leden in de stad

De tevredenheid met de locatie ligt voor dbieb wat lager dan gemiddeld in het totale Panel (80% versus 90%). Vooral leden in de stad (74%) zijn minder tevreden over de locatie dan leden op het platteland (91%). Parkeermogelijkheden worden hier als verbeterpunt genoemd.

Inrichting en sfeer zijn goed; verbeterpunten: indeling collectie en bibliotheek, meer zitplekken en beter onderscheid tussen rustige en levendige ruimtes

Twee derde van de panelleden is tevreden over de inrichting en acht van de tien leden zijn tevreden over de sfeer in hun bibliotheekvestiging. In dbieb stad is men iets minder vaak te spreken over de inrichting van de bibliotheek dan in het totale Panel. De meest genoemde verbetersuggesties zijn de indeling van de collectie en de bibliotheek, meer zitplekken en een beter onderscheid tussen rustige en levendige ruimtes.

Tevredenheid over horeca is goed; weinig behoefte aan uitgebreide horecavoorzieningen

Circa twee derde van de panelleden die aangeven dat hun bibliotheek een horecavoorziening heeft, is tevreden over de horecavoorziening en dat is meer dan in het totale Panel. Leden in de stad zijn hier vaker over te spreken dan leden op het platteland. Op het platteland heeft men een grotere voorkeur voor een koffie/thee automaat.

Voordelen multi functionele accommodaties

Als de bibliotheekvestiging het pand al deelt met andere organisaties, dan zien leden daar vaker de voordelen van. Dit geldt vooral voor leden van de stad. Als voordelen noemen leden vooral:

  • levendigheid en gezelligheid
  • meer aanloop
  • combineren bibliotheekbezoek
  • ruimere openingstijden en gedeelde voorzieningen

Er worden ook nadelen genoemd:

  • drukte en lawaai
  • verschillende openingstijden
  • minder ruimte voor de bibliotheek
  • onoverzichtelijkheid door de hoeveelheid aan verschillende functies

De meest aantrekkelijke organisaties om een pand mee te delen zijn volgens de leden: de kunstuitleen, een café of restaurant, een kopiëershop, de VVV of de Volksuniversiteit. De mening over deels of volledig onbemande vestigingen is wisselend. Panelleden van dbieb hebben wat vaker problemen met onbemande openingsuren dan in het totale Panel, alsook met het alleen in de bibliotheek aanwezig zijn van medewerkers van andere organisaties.

Mening onbemande openingsuren varieert

De mening over deels of volledig onbemande vestigingen is wisselend. Panelleden van dbieb hebben wat vaker problemen met onbemande openingsuren dan in het totale Panel het geval is. Dit geldt meer voor leden in de stad dan voor leden op het platteland.

Illustratie: Maaike van den Akker

gebouw 2019-3


Vind je ook dat de Bibliotheek onmisbaar is? Word dan Biebstiper

terug naar biebpanel

terug naar biebpanel