Niemandsjongen

Katherine Marshi

5-6-2023 Tip van Marije

Thema: vluchtelingen, beleid van landen, terrorisme, verhuizen, heimwee, diversiteit, veiligheid, maatschappij, vriendschap, familie, oordelen.

Belangrijk: wanneer je (Syrische) vluchtelingen in je klas hebt, lees het boek dan eerst zelf, besluit dan of geschikt is voor je klas.

Toen ik eenmaal goed en wel begon in dit boek kon ik bijna niet stoppen. Het is een B boek, maar ook zeker voor oudere kinderen zeer geschikt. Als je eenmaal in het verhaal zit dan ga je houden van Ahmed van 14 jaar en Max van 13 jaar. Twee totaal verschillende jongens die elkaar ontmoeten op een bijzondere manier.

Ahmed zijn leven ziet er heel anders uit dan dat van Max. Ahmed is samen met zijn vader gevlucht uit Syrie vanwege de oorlog. Tijdens deze vlucht verliest Ahmed zijn vader.. hij moet alleen verder en dat is verschrikkelijk moeilijk. Dan vind hij uiteindelijk een schuilplek in een kelder van een groot huis in Brussel. Helemaal alleen zit hij daar. Max woont in dat huis en komt uit Amerika. Hij is tijdelijk in Brussel omdat zijn vader hier werkt. Twee jongens ontmoeten elkaar en herkennen elkaars gevoel van heimwee. Hier ontstaat een bijzonder vriendschap.

Ook de link naar de realiteit en het nieuws is prachtig beschreven in dit verhaal. Het is dan wel fictie, maar het nieuws kun je er heel goed naast leggen, de verhalen zullen de kinderen bekend voorkomen.

Wat dit boek ook heel bijzonder maakt is dat de jongens nu in een straat wonen waar vroeger een Joods gezin woonde. Dit verhaal krijgt ook een mooie plaats in dit boek.

Max wil hetzelfde doen als wat er vroeger is gebeurd in de straat waar hij woont, hij besluit Ahmed te helpen. De situatie wordt echter steeds moeilijker omdat er aanslagen plaatsvinden in Europa. Dit zijn allemaal gebeurtenissen die echt gebeurt zijn en dus na te lezen zijn op internet of in kranten. Door de terroristische aanslagen loopt Ahmed een enorm risico en Max ook in het helpen van Ahmed.

Het is zeer bijzonder hoe Katherine Marsh al deze verhalen heeft weten te combineren tot een prachtig verhaal. Schokkend, eerlijk, bijzonder en kwetsbaar. Doordat de gedachten van Ahmed en Max wisselend worden beschreven leer je je in te leven in beide levens.

Lessuggesties:

  • Gebruik dit boek als voorleesboek! Dit boek geeft je een bredere kijk op de wereld, op het inleven in anderen en het luisteren naar elkaar. Wat kun je dit verhaal prachtig uitwerken in de personages die erin spelen. Wat zijn hun meningen, waarom denken ze zo? Wat vind jij daarvan? Ben jij het ermee eens? Kunnen we het ook anders bekijken?
  • Wil je het boek introduceren, lees dan een fragment voor. Lees blz. 32 tot en met 37 voor. Dit gaat over het stukje dat Ahmed het vluchtelingenkamp verlaat in Brussel. Hij wil naar Calais. Daarna kun je vertellen dat Ahmed terecht komt in het huis van Max.
  • Oordelen is ook een thema wat heel vaak naar voren komt in dit verhaal. Lees hiervoor blz. 130 voor. Het is een moeilijke situatie, de spanning loopt hoog op door alle aanslagen en nu wordt iemand gefouilleerd. Je ziet hier duidelijk naar voren komen dat je soms een vooroordeel hebt over anderen. Mensen reageren ook heftig op vluchtelingen. Hier zie je ook een grote angst. Het zijn mooie onderwerpen om te bespreken met de kinderen.
  • Maak een muurkrant over de gebeurtenissen van vluchtelingen die je kunt vinden in de krant. Een muurkrant over het onderduiken tijdens de Tweede Wereldoorlog.
  • Gebruik de wereldkaart erbij. Welke landen en plaatsen worden in het verhaal genoemd?

Wil je dit boek graag beluisteren? Dat kan ook!

Leen deze titel

  • Katherine Marsh Niemandsjongen

    Ahmed (14) is een Syrische vluchteling. Hij verbergt zich in de wijnkelder van het gezin van de Amerikaanse Max (13) in Brussel. Als Max hem ontdekt, probeert hij Ahmed zo veel mogelijk te helpen. Vanaf...

    E-book

Marije

Leesconsulent

Mijn naam is Marije Haarsma. En wat is het toch fijn om leesconsulent te zijn! Heerlijk al die boeken om mij heen. Zodra je een boek opent, komt er een nieuwe wereld tevoorschijn. En dat gun ik alle kinderen, heerlijk fantaseren, praten over boeken, leren over vroeger.. er is zoveel te ontdekken! En wat is het dan super dat ik op al die scholen mag komen om het leesplezier en de leesmotivatie te vergroten. Daar geniet ik van!

Tips van Marije

alle tips van marije

Meer jeugdtips van dbieb

terug naar begin de week met een boek