hulp bij materiaal lenen

Hier vind je alle informatie over hoe je materiaal kunt lenen en terugbrengen. Ook over verlengen, reserveren en aanvragen, betalen van te laatgeld of boete.

Lenen, verlengen & betalen

Materialen lenen

Je kunt materiaal zelf lenen bij onze uitleenstations 

  • Kies op het beeldscherm voor lenen
  • Houd de pas voor de lezer
  • Leg de materialen die je wilt lenen op de plaat
  • Check of alles wat je wilt lenen vermeld staat in het scherm
  • Kies voor een bon van je geleende materiaal
     

Reserveringen afhalen

Je vindt je reserveringen in onze reserveringskast, te vinden onder de eerste drie letters van je achternaam. Deze mag je zelf pakken om te lenen.
Reserveringen laten wij 7 dagen voor je staan. Ben je verhinderd om de reservering op te halen? Neem dan even contact met ons op om te overleggen of we de reservering(en) langer voor je vast kunnen houden. Staat een reservering niet op de verwachte plaats? Vraag dan één van onze medewerkers.
 

Beschadiging

Is het materiaal dat je wilt lenen beschadigd? Meld dit dan bij onze medewerkers.
Wij maken dan een melding zodat je hier niet voor verantwoordelijk wordt gehouden.
 

Langer lenen

Je kunt bij het uitlenen meteen kiezen voor een dubbele uitleentermijn. Dit kost € 1,- per keer per pas.
Let op: als er in totaal € 5,- of meer aan financiële vorderingen openstaat, wordt de lenerspas geblokkeerd. Dit is ook het geval als een vordering langer dan twee maanden openstaat. Na betaling kun je de lenerspas weer gebruiken.
 

Bezorgen?

Wil jij je boeken graag thuis laten bezorgen? Dat kan! Onze gratis bezorgservice levert jouw romans, thrillers of tijdschriften gratis bij je thuis!

Lees hoe het werkt en bestel meteen.

Hoe lever ik de materialen in?

  • Controleer of het materiaal compleet is (bijlagen, aantal dvd’s).
  • Leg het materiaal dat je wilt inleveren op de plaat.
  • Check of alle materialen vermeld staan in het scherm.
  • Is alles correct geregistreerd? Kies dan voor de bon. Dit is je inleverbewijs.
  • Plaats de ingeleverde boeken in de kast bij de uitleenstations.


Als materiaal gereserveerd is, zie je een melding op het scherm staan. Volg dan de instructies.

Let op: je bent zelf verantwoordelijk voor het materiaal dat je leent. Mocht een boek niet ingenomen worden en nog op je pas staan, dan kan dit vervelende gevolgen hebben. Kies daarom altijd voor de bon als inleverbewijs.

Inleveren bij dbieb Grou

Lukt het je niet om je geleende materialen in Grou tijdens openingstijden in te leveren? Maak dan gebruik van onze brievenbus. Hou er wel rekening mee dat het materiaal pas de volgende werkdag wordt verwerkt.

Lenen en inleveren in andere Friese bibliotheken

Op vertoon van een geldige lenerspas van een andere openbare bibliotheek in Fryslân kun je materialen lenen bij dbieb. Ook leden van bibliotheken binnen Fryslân kunnen bij dbieb lenen op vertoon van een geldige lenerspas. De lener is dan gebonden aan het uitleenreglement van de dbieb.
Je kunt materiaal bij alle bibliotheken in Fryslân inleveren. Wij zorgen ervoor dat het weer op de juiste locatie terecht komt.


Verlengen

Hoe kan ik verlengen?

verlengen kan op drie manieren:

  • via mijn dbieb
  • in dbieb bij de uitleenstations
  • via de Wiseapp

Wat zijn de voorwaarden om te kunnen verlengen?

Als er geen reserveringen zijn kun je gratis verlengen. Dit kan maximaal twee keer. Als je media met leengeld verlengt, betaal je voor de nieuwe periode opnieuw leengeld.

Let op: je kunt niet verlengen als je een te hoge registratie op je lenerspas hebt staan of als de registratie langer dan twee maanden open staat. Je kunt je registratie thuis voldoen via iDEAL of bij de betaalautomaat in dbieb. Kijk voor meer informatie hieronder bij betalen hoe je kunt betalen.
 


Betalen

Hoe lang mag ik de materialen lenen en wat kost te laat terug brengen?

Dit hangt af van het soort abonnement dat je hebt. Hieronder zie je per soort de termijn en de kosten:

Basisabonnement
boeken, luisterboeken en tijdschriften, informatieve dvd’s en cd-roms: leentermijn 3 weken, te laatgeld € 0,10 per dag per item
dvd-speelfilms: leentermijn 3 weken, te laatgeld € 0,50 per dag per item

Comfortabonnement
boeken, luisterboeken en tijdschriften en dvd’s: leentermijn 6 weken. Je betaalt geen telaatgeld.

Hoe kan ik betalen?

Bij het uitleenstation in dbieb

  • Kies op het beeldscherm voor betalen
  • Scan de pas
  • Vink de gewenste posten aan en het te betalen bedrag verschijnt
  • Kies voor betalen met pin of betalen met tegoed 


Via mijn dbieb

  • Log in op mijn dbieb
  • Kies voor details financiële posten
  • Klik op Betalen met iDEAL om te betalen
  •  Kies je eigen bank en klik op Afrekenen
  • Volg daarna de stappen op het scherm
  • Na betalen en afsluiten van mijn dbieb is je pas direct gedeblokkeerd
     

Kan ik voor mijn gezinsleden betalen?

In mijn dbieb en de Wise-app kun je via één account ook voor andere gezinsleden verlengen en/of betalen. Hiervoor maak je een machtiging aan. Heb je de machtigingen aangemaakt in de Wise-app, dan kun je deze ook gebruiken in mijn dbieb en omgekeerd.


Reserveren & aanvragen

Hoe reserveer ik materiaal binnen Fryslân

Je kunt gratis materialen reserveren bij bibliotheken binnen Fryslân. Reserveren kan via de catalogus op onze website. Via de zoekbalk op de homepagina vul je een zoekterm in. Daarna klik je in de resultatenlijst op de gewenste titel en klik je op de knop Reserveer.
Log in met je pasnummer en wachtwoord (zie ook: Inloggen in mijn dbieb, hoe werkt dat?). Kies de vestiging waar je het materiaal wilt ophalen. Natuurlijk kun je ook reserveren aan de balie in dbieb.
Let op: je kunt niet reserveren als je een te hoge registratie op je pas hebt staan. Je kunt je registratie thuis voldoen vanuit mijn dbieb via iDEAL of bij de betaalautomaat in dbieb. Meer informatie onder hoe kan ik betalen.

N.B: Het is niet van tevoren te zeggen hoelang het duurt voordat een reservering binnen is. 

Hoe kan ik op titels zoeken?

Kijk op de pagina hulp bij onze website en apps voor uitgebreide informatie en hulp.

Hoe vraag ik boeken aan uit openbare bibliotheken buiten Fryslân?

  • Zoek via de catalogus
  • Klik bij Resultaten op Heel Nederland 
  • Klik op Aanvragen
  • Log daarna in met je pasnummer en je wachtwoord
  • Er komt een blok in beeld met de tekst: Kan voor u worden aangevraagd, de ophaalkosten bedragen € 5,-.
  • Zodra je op de knop bevestigen klikt wordt dit in rekening gebracht

De materialen worden naar jouw bieblocatie gestuurd. De kosten hiervoor zijn €5,-.

Heb je een comfortabonnement? Dan kun je per jaar 10 keer gratis lenen bij openbare bibliotheken buiten Fryslân (N.B. bij het aanvragen komt automatisch in beeld dat de aanvraag €5,- kost - de eerste 10 x geldt dat niet).

N.B: De aanvraag kan niet geannuleerd worden. Het is niet van tevoren te zeggen hoelang het duurt voordat een reservering binnen is. De uitgeleende materialen van buiten Fryslân kunnen niet verlengd worden.

Hoe vraag ik cd's en dvd's aan buiten Fryslân?

Voor muziek ga je naar www.muziekweb.nl
Zoek in de catalogus van deze website naar de gewenste cd of muziekdvd. Log daarna in met de gegevens van je lenerspas. De aangevraagde materialen worden naar jouw biebvestiging gestuurd. De kosten hiervoor zijn € 4,-.
Voor alle aanvragen van buiten Fryslân is de leentermijn drie weken. Dit geldt ook voor het comfortabonnement. Aanvragen kunnen niet geannuleerd worden. Het bedrag van € 4,- is verschuldigd zodra het materiaal geleverd is. De uitgeleende materialen van buiten Fryslân kunnen niet verlengd worden.

Hoe vraag ik materiaal aan uit wetenschappelijke bibliotheken?

De titels vanuit universiteitsbibliotheken kun je aanvragen vanaf de pagina wetenschappelijke boeken lenen.
Voor alle aanvragen van buiten Fryslân is de leentermijn drie weken. Dit geldt ook voor het comfortabonnement. Aanvragen kunnen niet geannuleerd worden. Het bedrag van € 5,- is verschuldigd zodra het materiaal geleverd is. De uitgeleende materialen van buiten Fryslân kunnen niet verlengd worden.

Houd rekening met een levertijd van drie weken. In de meeste gevallen kunnen we het boek binnen twee weken leveren.


terug naar service


  • Contact

    Geen antwoord op je vraag gevonden? Neem contact met ons op.